תומר דבורה – 5# (קהילת בית יהודה)
שאלה: הרב דיבר על כך שה' מנקה את הפגמים שנגרמו ע"י החטא של האדם ויש שני סוגי פגמים:פגם באדם עצמו ופגם בעולם.
בנוסף הרב אמר שה' מנקה רק אחרי שהאדם עשה תשובה, האם זה נכון לשני סוגי הפגמים, או שאת הפגם בעולם ה' מתקן בכל מקרה?
תשובה: אם האדם לא תיקן אז ה' מתקן אבל זה הרבה פחות נעים.
הד' – לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ.
הִנֵּה הַקָּבָּ"ה מִתְנַהֵג עִם יִשְׂרָאֵל בְּדֶרֶךְ זֶה, לוֹמַר, מָה אֶעֱשֶׂה לְיִשְׂרָאֵל וְהֵם קְרוֹבַי, שְׁאֵר בָּשָׂר לִי עִמָּהֶם, שֶׁהֵם בַּת זוּג לְהַקָּבָּ"ה, וְקוֹרֵא לָהּ בִּתִּי, אֲחוֹתִי, אִמִּי, כִּדְפֵרְשׁוּ ז"ל [שיר השירים רבה סוף פ"ג], וּכְתִיב [תהלים קמ"ח, י"ד] "יִשְׂרָאֵל עַם קְרוֹבוֹ", מַמָּשׁ קֻרְבָה יֵשׁ לוֹ עִמָּהֶם וּבָנָיו הֵם, וְהַיְנוּ "לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ", לְשׁוֹן שְׁאֵר בָּשָׂר. וְסוֹף סוֹף הֵם נַחֲלָתוֹ, וּמָה אוֹמֵר, אִם אַעֲנִישֵׁם הֲרֵי הַכְּאֵב עָלַי, כְּדִכְתִיב [ישעיה ס"ג, ט'] "בְּכָל צָרָתָם לוֹ צָר", כְּתִיב בְּאָלֶ"ף
צורת הקריאה של הפסוק "לו צר" באות ו', כלומר לה' צר, אבל מצד שני כתוב באות א' כלומר "לא צר", אז הרב מסביר לומר צערם מגיע לפלא העליון, פלא זה אותיות אל"ף כלומר ספירת הכתר, כלומר צרתם של ישראל היא צרה כללית, בתיקון חצות האדם בוכה על חורבן בית המקדש וגם על אי הסדירות של הספירות שנרגמת כתוצאה מכך.
וְכָל שֶׁכֵּן לְדוּ פַּרְצוּפִין, שֶׁבָּהֶן עִקַּר הַהַנְהָגָה, דו פרצופין זה תפארת ומלכות, הכוונה ההנהגה שהקב"ה פועל בעולם, זכרית ונקבית, כלומר פועלת ונפעלת כאחד וזה מכוון כנגד האות ואו, וְקָרִינָן בְּוָא"ו "לוֹ צָר", וּכְתִיב [שופטים י', ט"ז] "וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל", לְפִי שֶׁאֵינוֹ סוֹבֵל צַעֲרָם וּקְלוֹנָם, מִפְּנֵי שֶׁהֵם שְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ.
כָּךְ הָאָדָם עִם חֲבֵרוֹ, כָּל יִשְׂרָאֵל הֵם שְׁאֵר בָּשָׂר אֵלּוּ עִם אֵלּוּ, מִפְּנֵי שֶׁהַנְּשָׁמוֹת כְּלוּלוֹת יַחַד, יֵשׁ בָּזֶה חֵלֶק זֶה וּבָזֶה חֵלֶק זֶה, וּלְכָךְ אֵינוֹ דּוֹמֶה מְרֻבִּים הָעוֹשִׂים אֶת הַמִּצְוָה [ספרא בחקותי פרק ב], וְכָל זֶה מִפְּנֵי כְּלָלוּתָם. כלומר האדם צריך להרגיש קרוב משפחה של כל ישראל.
כשיש לאדם שתי אפשרויות:
- לקיים מצווה בהידור ושאחרים לא יקיימו אותה
- שהוא יקיים מצווה בפחות הידור ושהאחרים גם יקימו.
אזי עדיף שהוא ואחרים יקימו את המצווה שלא בהידור היות ואם האחרים לא מקיימים את המצווה גם האדם בעצם לא קיים אותה כי אנחנו בקרבת בשר.
יש יחס מיוחד לקרובי משפחה, ישנה הלכה שאם יש שני מועמדים למשרה מסוימת ואחד המועמדים הוא קרוב משפחה של הקובע, על הקובע להעדיף את קרובו שנאמר "מבשרך לא תתעלם" וזה בתנאי שהם שווים בערכם ומוכשרים באותה מידה למשרה.
וּלְכָךְ פֵּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרָם לִבְרָכָה [ברכות מ"ז:] עַל הַנִּמְנֶה מֵעֲשָׂרָה רִאשׁוֹנִים בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, אֲפִלּוּ מֵאָה בָּאִים אַחֲרָיו, מְקַבֵּל שָׂכָר כְּנֶגֶד כֻּלָּם
שיעורי הרב אורי שרקי בספר "תומר דבורה" שניתנו במסגרת השיעור היומי בקהילת "בית יהודה" – כל שיעור באורך עשר דקות בדיוק.
להצטרפות לשיעור היומי לחצו כאן
ווטסאפ: http://tiny.cc/yomiravcherki
טלגרם: https://t.me/yomirc
לפרטים נוספים: https://bit.ly/3x6BpyG
לפניות: