ספר בראשית 9# – יום אחד – אחדות מוחלטת (קהילת בית יהודה)
פרשת בראשית פרק א פסוקים ד-ה
השלמה: אחד ההסברים לסגולת ישראל- הרי עם ישראל בא מהאנושות אז איך הוא שונה מהאנושות? עצם ההבדלה יוצרת כבר צורה חדשה.
את מי זה משמש שא-לוהים קורא לאור "יום"? חז"ל מסבירים ש"קרא" הכוונה שהוא הפקיד את האור על היום ואת החושך הוא הפקיד על הלילה. זה אומר שיש שתי הופעות במציאות: אחת של מילוי והשניה של ריק; המילוי – אור, הריק – חושך.
"ויקרא א-להים לאור יום". יום כמו ים פירושו כלי, כלי לפעולה. (הרבים של יום כמו של ים – "ימים", והים בתנ"ך הוא הכלי, הקרקעית, ים של שלמה). מה שאין כן החושך שהוא שלילה של פעולה. לילה מלשון לא.
המילה ערב היא מלשון מעורבב. על שם הראיה: בלילה אני לא רואה טוב. לעומת בוקר, הזמן שבו הדברים מבוקרים. ביקורת – אתה רואה את ההבדל בין דבר לדבר. כל ההתפתחות של הבריאה בנויה על שלבי תערובת ושלבי הפרדה. בהתחלה תערובת – ערב, אחר כך הפרדה – בוקר. וכך העולם מתקדם.
יוצא לפי זה שהלילה איננו היעדר מוחלט אלא הוא הזמן של ההכנה של הבוקר. כלומר, בכל מציאות, או שמשהו יצא אל הפועל או שמשהו מתכונן לצאת אל הפועל. כמו הריון. "ויהי ערב ויהי בוקר".
"יום אחד".
מדוע לא כתוב "יום ראשון", הרי אחר כך אומרים "יום שני". הכוונה: יום אחד! אף על פי שאתה רואה שיש יום ויש לילה, יש חושך ויש אור, יש ערב ויש בוקר; בכל זאת כל זה יום אחד.
יוצא שיש מגמה כפולה בתוך הבריאה. יש מגמה עבור הבריאה ויש "אחד" שזה מגמה לעצמה, כלפי הבורא. אם כך, מה זה "יום שני"? השני שהוא אחד. יום שלישי – השלישי שהוא אחד.
אפשר לראות את כל סתרי התורה רמוזים בתורה במספר מילים מעטות – המילה "אור" שחוזרת שבע פעמים ביום הראשון.
בכל יום בבריאה אפשר למצוא ארבעה שלבים: תוכנית, ביצוע, שיפוט וסיכום.
שיעורי הרב אורי שרקי בספר בראשית שניתנו במסגרת השיעור היומי בקהילת "בית יהודה" – כל שיעור באורך עשר דקות בדיוק.
להצטרפות לשיעור היומי לחצו כאן
ווטסאפ: http://tiny.cc/yomiravcherki
טלגרם: https://t.me/yomirc
לפניות: