ספר בראשית 14# – מי מוביל – האדם הטבעי או המוסרי (קהילת בית יהודה)
פרשת בראשית פרק א פסוקים כו-כז
פסוק כו' משתמש בשם א-לוהים, אשר מציין את הפעולה של הבורא דרך הטבע. כ"ו זה שם הוי"ה בגימטריה. כלומר, מונח ביסוד הטבע יסוד על טבעי, מוסרי, שנקרא "שם הוי"ה".
האדם נברא כתולדה של שיתוף פעולה בין הארץ לבין הקדוש ברוך הוא, וזה יוצר איזשהו מתח פנימי באדם – האם הוא נשמה מן העליונים או שמא הוא גוף מן התחתונים. האדם הוא היצור היחיד שבנוי משני מקורות. השאלה היא: מי המוביל? האם המוביל יהיה האדם הטבעי או האדם המוסרי.
"בצלמנו כדמותנו" – אומר ה"נפש החיים": כשם שאנחנו, כלומר הקדוש ברוך הוא והמלאכים, מפעילים את כל המציאות כולה, יש השפעה של הפעולה הא-להית על כל ההוויה ולא רק על מקום נקודתי, כך גם האדם "בצלמנו כדמותנו" – הוא כולל את הכל ומתוך כך יכול לפעול על הכל. התולדה של זה: "וירדו בדגת הים וכו'".
מהו התחום של רדיית האדם? מהעולמות העליונים – "עוף השמים" – ובכל הכוחות החיים שבעולם עד תוכו עצמו – "ובכל הארץ".
המטרה הייתה לפתור את הכישלון של הארץ שלא הצליחה להוציא נפש חיה. האם זה הצליח? האדם היה צריך להיעשות – "נעשה אדם", ומה קרה במציאות? "ויברא"! יוצא שהאדם הוא יצור בלתי מושלם – הוא נברא למרות שהוא היה צריך להיעשות.
שיעורי הרב אורי שרקי בספר בראשית שניתנו במסגרת השיעור היומי בקהילת "בית יהודה" – כל שיעור באורך עשר דקות בדיוק.
להצטרפות לשיעור היומי לחצו כאן
ווטסאפ: http://tiny.cc/yomiravcherki
טלגרם: https://t.me/yomirc
לפניות: