ספר בראשית 36# – קין והבל, סקאר וסימבה (קהילת בית יהודה)
פרשת בראשית פרק ד פסוקים ח-ט
ההדגשה "אָחִ֑יו" מראה על ניסיון מצד קין לממש את משימת האחווה. ומדוע זה לא הלך? וַֽיְהִי֙!, קרתה איזושהי צרה ('אין 'ויהי' אלא לשון צרה'). וַֽיְהִי֙ – בִּהְיוֹתָ֣ם בַּשָּׂדֶ֔ה, כלומר: הצרה היתה העובדה שהם היו בשדה. השדה הוא המקום של החברה האנושית, ושמה יש תחרות. לכן חז"ל הביאו דעות שונות מה היה הנושא של הויכוח בין קין להבל: * הויכוח היה דתי: בחלקו של מי מקום הקרבת הקרבן של הבל; * ויכוח על רקע כלכלי: הצמר שלך שלי! האדמה שאתה משתמש בה שלי! * רבו על חווה הראשונה, כלומר תסביך אדיפוס כפול, כל אחד רוצה להשתלט על אהבת האם; * השדה זאת אישה, האחות השנייה של הבל שרבו עליה – מאבק על רקע מיני. המשמעות: תהא הסיבה אשר תהיה ליריבות בין בני אדם, על הכל ניתן היה להתגבר, ועל כן מוטלת אשמה על קין שהרג את הבל.
וַיָּ֥קׇם קַ֛יִן אֶל־הֶ֥בֶל אָחִ֖יו וַיַּהַרְגֵֽהוּ, ביטוי חריג, הכתוב בא להנגיד, וההנגדה היותר חזקה היא לעומת שכיבה. לכן אומר המדרש שקין שכב. הבל ראה שקין בא לפגוע בו והשכיב את קין. במצב הזה – "הקם להורגך השכם להורגו" והיה מצופה שיהרוג את קין שבא להורגו. אבל אז קין הסתכל בעיניים של הבל, כמו סקאר בעיניים של סימבה, ואמר לו: אחי, אם תהרוג אותי, מה תאמר להורים שלנו?? ובעקבות דבריו הבל עזב את קין. ואז – וַיָּ֥קׇם קַ֛יִן אֶל־הֶ֥בֶל אָחִ֖יו וַיַּהַרְגֵֽהוּ.
יחד עם הזהירות מהאשמת הקרבן, ראוי להתבונן: קין אמנם יתחייב גלות, אולם הבל לעומת זה מת, זה מניח במובן מסוים שיש חומרה בחטא של הבל יותר מבחטא של קין. החטא של הבל הוא בכך שנתן לקין להרוג אותו, וזה חמור יותר כי זאת טעות של מחנך, שזהו תפקידו של הבל, ו"שגגת תלמוד עולה זדון". השגגה: הוא שומע בפיו של קין את השיח של הבל ומאמין שהערכים שלו של האחווה כבר הופנמו ונקנו אצל קין. אולם מצד האמת היה עליו להבחין בכך שקין עדיין לא הפנים את הערכים הללו. האשמה של קין כמובן יותר גדולה, אבל במובן התוצאה – הבל נעלם מן העולם.
עולה מכאן בעיה ביחס לשאלה מהו האידאל האנושי – אי אפשר להיות קין ואי אפשר להיות הבל (בהמשך נראה מה כן צריך להיות).
וַיֹּ֤אמֶר ה֙' אֶל־קַ֔יִן אֵ֖י הֶ֣בֶל אָחִ֑יךָ, כלומר: איפה נמצאת האחווה שלך? וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי – 'את הגוף של הבל אני רואה, אבל איפה הבל עכשיו, איפה הנשמה שלו, אני לא יודע'.
הֲשֹׁמֵ֥ר אָחִ֖י אָנֹֽכִי – זאת שאלה עמוקה מאוד. כלומר: 'יש דבר כזה שומר, אבל זה לא אני', 'יש מישהו שהיה צריך לשמור ולא שמר', והכוונה של קין לקדוש ברוך הוא ששמו "אָנֹכִי". הֲשֹׁמֵר אָחִי? אָנֹכִי! : 'אתה ששמך אנוכי, שיותר מכל אחד יכול לומר את המילה "אנוכי" – למה לא שמרת עליו??'. מה מונח מאחורי השאלה? האשמה!: 'אתה בא אליי בטענות על הריגת הבל, אבל אתה הרגת אותו!', 'אילו רצית שהבל לא ימות היית מונע ממני להרוג אותו'. לקין טענה תיאולוגית: אם הקדוש ברוך הוא לא רוצה את הרע – איך הוא מאפשר את הרע?? עם השאלה הזאת נצטרך להתמודד.
שיעורי הרב אורי שרקי בספר בראשית שניתנו במסגרת השיעור היומי בקהילת "בית יהודה" – כל שיעור באורך עשר דקות בדיוק.
להצטרפות לשיעור היומי לחצו כאן
ווטסאפ: http://tiny.cc/yomiravcherki
טלגרם: https://t.me/yomirc
לפניות: